9 december 2006

H(Hue) S(Saturation) L(Lightness)

HSL(Hue,Saturation,Lightness) is een kleurensysteem dat gebruikt wordt voor het omzetten van en naar RGB-kleuren.

Het HSL kleurensysteem werkt met drie dimensies en levert een driedimensionaal model op waarin elke kleur een eigen punt heeft. De in de vorige berichten besproken kleurensystemen RGB enCMYK hadden beide de vorm van een kubus. HSL heeft echter de vorm van een kegel.
De toppen vertegenwoordigen de kleuren zwart en wit.

De letters HSL staan voor:

De H staat voor Hue in het nederlands betekend dit tint en dit is wat we gewoonlijk kleur noemen.
De kleur staat in het HSL-modelom de centrale as. Het aantal graden geeft een tint aan.

De S staat voor Saturation in het Nederlands betekend dit verzadiging.
De verzadiging wordt aangegeven in procenten 100% = de buitenrand en 0% is de centrale as, die alleen maar grijs is.

De L staat voor Lightness in het Nederlands betekend dit helderheid. De Lightness bepaald de licht en donkerheid van een kleur, lopend van zwart naar wit.
Deze maat wordt aangegeven op de centrale as ook weer in procenten.

Ook voor dit kleuren systeem geld weer het volgende:
Als je bovenstaande afbeelding of het lijstje een beetje in je hoofd houd weet je wat je moet intikken om een bepaalde kleur of variant hierop te krijgen.

De formule
Ik kan nu wel een formule over gaan nemen en dan laten zien dat dat de formule is maar ik geef liever een link:)
http://www.easyrgb.com/math.php?MATH=M19#text19

1 opmerking:

Unknown zei

Prachtige website met veel informatie. Prettig leesbaar ook. Als lichttechnicus wil ik er graag enkele dingen uit overnemen bij mijn uitleg over kleuren. Wat ik nog mis is de CIE kleurendriehoek. Wat ik daar zelf inmiddels over bij elkaar gevonden en geschreven heb wil ik je graag voorleggen.